søndag den 27. september 2015

Tandhjul!

Efter at have arbejdet lidt med hjul, ophæng og udvendig gearkasse. Begyndte jeg at tegne på den indendige gearkasse.
Der er heldigvis et fint tandhjuls program i Inventor-Man skal bare lige finde det først.
For dem som endnu ikke har fundet det er der her et hint: Gå ind i Inventor, tryk på Assembly, og skriv "gear" i søgefeltet!Så kommer 3 slags gear valgmuligeder: Worm gear ( snekke) Bevel gear ( vinkel skrå tandhjul) og Spur gear-Alm tandhjul-Vælg det du ønsker. Siden beder så om at du skal gemme siden først, så tryk "save" så komme tandhjuls programmet frem.
Jeg tegnede så lidt tandhjul, men sjovt nok så passer de ike ret tit, når man har valgt distance ( afstand mellem akslerne, og module ( størelsen på tænderne) og gearing.
Så kan man snyde lidt, ved at lave fks. afstanden gradvist minder indtil programmet ændre det største af tandhjulene med 1 tand.
Jeg starter altid med at printe "test Tandhjul" hvor jeg bruger kun 2 omgange = 0.6 i højde og 0.8 i siderne-Og så 15% infill.
Først når tandhjulene griber ind i hinanden og ser rigtigt ud -Så printer dem jeg skal bruge med 90 % infill.
Jeg tegnede så siderne til gearkassen, med de aksel afstande jeg syntes passede til den ret grove fortanding jeg har valgt ( module 3) Og håber så at det er stærkt nok til de ca 800Watt som skal gennem dem. Billederne viser forskellige "test" tandhjul-Og dem som jeg så har printet færtigt indtil videre:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar